tisdag 3 juni 2014

Skuggning på Orkanenbiblioteket 4/4 & 15/5

Jag har skuggat Jessica Zaar på Malmö högskola under två spridda dagar i april och maj. Mitt intresse var att se hur kollegorna på Malmö högskola jobbar med undervisning på olika sätt. Dels hur de samarbetar i det pedagogiska teamet, dels hur undervisningen i sig kan gå till. 

Framförallt har skuggningen gett mig nya perspektiv på hur man kan jobba tillsammans för att utveckla undervisningen. Planering sker tillsammans med en kollega och de undervisar många gånger också två bibliotekarier tillsammans. Som en slags fortbildning har de pedagogiskt café två gånger per termin, där kollegor delar med sig av sina erfarenheter från undervisningen. Frågor som behandlats är t.ex. hur man kan undervisa stora grupper och hur man kan undervisa i val av sökord. På min ena skuggningsdag fick jag också ta del av en kollegas erfarenheter av en "boka bibliotekarie", hur bokningen förberetts och hur dialogen under handledningen sett ut. Ämnet i sig som bokningen rörde sig inom, gav oss deltagare även kunskap om ämnesspecifika sökvägar och källor. Ett enkelt och genialt sätt att fortbilda varandra!

Jag var med på Jessicas och Helens undervisning för andra terminens grundlärarstudenter. Det var en stor grupp på ett 50-tal studenter i en hörsal. Varken lokalen eller gruppstorleken var optimal för undervisning i informationskompetens. Trots storleken på gruppen så lyckades bibliotekarierna få igång en diskussion. Att undervisa studenter i informationskompetens på lärarprogrammen ger ju ytterligare en dimension åt begreppet. "Ni ska kunna detta för att klara era studier, men ni ska också undervisa era elever senare." Bibliotekariekollegorna skickade skickligt iväg detta perspektiv till studenterna. De var också tydliga med vilket lärandemål som just deras kursmoment kopplats till och hur de också kan ha nytta av det som lärs ut senare i sin yrkesroll. "Hur skulle du kunna använda den här artikeln på din arbetsplats?"

Att ha drivkraft att utveckla sin undervisning underlättas av att bolla med kollegor så klart. Det gäller också att nära en kultur där erfarenhetsutbyte är en självklar del av arbetet. I Malmö har de lyckats bra, där teamet har en öppen dialog och ett strukturerat arbetssätt. Min kollega Claes har tidigare skrivit på bloggen hur få bibliotekarier vi är på Högskolan i Kristianstad i förhållande till antalet studenter. Att förändra arbetet och att få tid till att tänka nytt i en tidspressad vardag är en utmaning. Men samarbete är förstås en förutsättning för utveckling. Så till hösten tar vi nya tag i vår undervisningsgrupp! På vårt Läranderesurscentrum ingår vi i samma organisation som högskolepedagogisk utveckling och stöd för akademiskt läsande och skrivande. Förutsättningar finns att lyfta bibliotekariernas undervisning, genom att göra gemensam sak med andra akademiska kompetenser och vidga perspektivet på högskolepedagogisk utveckling.

Stina Larsson, bibliotekarie på Högskolan Kristianstad

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar