Jag har skuggat Jessica Zaar på Malmö högskola under två spridda dagar i april
och maj. Mitt intresse var att se hur kollegorna på Malmö högskola jobbar med undervisning
på olika sätt. Dels hur de samarbetar i det pedagogiska teamet, dels
hur undervisningen i sig kan gå till.
Framförallt har skuggningen gett mig nya perspektiv på hur man kan jobba tillsammans för att utveckla undervisningen.
Planering sker tillsammans med en kollega och de undervisar många gånger också
två bibliotekarier tillsammans. Som en slags fortbildning har de pedagogiskt
café två gånger per termin, där kollegor delar med sig av sina erfarenheter
från undervisningen. Frågor som behandlats är t.ex. hur man kan undervisa stora
grupper och hur man kan undervisa i val av sökord. På min ena skuggningsdag fick
jag också ta del av en kollegas erfarenheter av en "boka bibliotekarie", hur bokningen förberetts och hur dialogen under handledningen sett ut.
Ämnet i sig som bokningen rörde sig inom, gav oss deltagare även kunskap om ämnesspecifika sökvägar och källor. Ett enkelt och genialt sätt att fortbilda varandra!
Jag var med på Jessicas och Helens undervisning för andra terminens
grundlärarstudenter. Det var en stor grupp på ett 50-tal studenter i en hörsal.
Varken lokalen eller gruppstorleken var optimal för undervisning i informationskompetens. Trots
storleken på gruppen så lyckades bibliotekarierna få igång en diskussion. Att undervisa studenter i informationskompetens på
lärarprogrammen ger ju ytterligare en dimension åt begreppet. "Ni ska kunna detta för att
klara era studier, men ni ska också undervisa era elever senare." Bibliotekariekollegorna
skickade skickligt iväg detta perspektiv till studenterna. De var också tydliga
med vilket lärandemål som just deras kursmoment kopplats till och hur de också kan
ha nytta av det som lärs ut senare i sin yrkesroll. "Hur skulle du kunna använda den här
artikeln på din arbetsplats?"
Att ha drivkraft att utveckla sin undervisning underlättas av att bolla med
kollegor så klart. Det gäller också att nära en kultur där erfarenhetsutbyte är
en självklar del av arbetet. I Malmö har de lyckats bra, där teamet har en öppen
dialog och ett strukturerat arbetssätt. Min kollega Claes har tidigare skrivit
på bloggen hur få bibliotekarier vi är på Högskolan i Kristianstad i
förhållande till antalet studenter. Att förändra arbetet och att få tid till att tänka nytt i en tidspressad vardag är en
utmaning. Men samarbete är förstås en förutsättning för utveckling. Så till hösten tar vi nya tag i vår
undervisningsgrupp! På vårt Läranderesurscentrum ingår vi i samma organisation
som högskolepedagogisk utveckling och stöd för akademiskt läsande och
skrivande. Förutsättningar finns att lyfta bibliotekariernas undervisning, genom att göra gemensam sak med andra akademiska kompetenser och vidga perspektivet på högskolepedagogisk utveckling.
Stina Larsson, bibliotekarie på Högskolan Kristianstad
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar