tisdag 25 mars 2014

Skuggning på UB



Den 19 och 20 mars lämnade jag min arbetsplats på Malmö högskola för att under två dagar skugga Åsa Forsberg på Lunds UB. Det är mycket som skiljer mellan Lund och Malmö och jag visst inte riktigt vad jag skulle vänta mig, mer än både Åsa och jag jobbar inom området ”biblioteksservice”.  Första dagen började med verksamhetsmöte för Forskning och studieservice, där Åsa är ansvarig för avdelningen biblioteksservice. Då vi i Malmö står inför omorganisering, var det intressant att se alternativa sätt på hur en biblioteksorganisation kan se ut.
På eftermiddagen hölls det ett möte den virtuella informationsdisk som planeras att dra igång under höstterminen. Just den virtuella informationsdisken är något som vi pratat om mycket i Malmö men inte under dessa organiserade former.
Som jag skrev i mitt korta inlägg tidigare var det möte för all diskpersonal på torsdagsmorgonen. För bara någon vecka sedan hade vi i Malmö ett möte för diskpersonalen och vi håller också på att kolla över på vilket sätt vi kan sprida information och diskussion för personalen i disken så det kändes väldigt passande att få vara med på detta. Dagens tema var kompetensbehov och jag slog verkligen av hur lyckligt lottade vi är som har en helpdesk som tar hand om alla teknikfrågor.
På eftermiddagen får jag också vara med Åsa på ett diskpass. Att stå i UBs disk kändes ovant. Istället för de ”informationspunkter” som jag brukar stå vid finns på UB en stor disk och en bokhantering som vi inte har på Malmö. Jag som kan tycka att det är svårt att förklara för våra låntagare hur man hittar i våra två samlingar fick tänka om. Jag vet inte om det var en tillfällighet men det var två lugna timmar. Atmosfären på UB är verkligen en helt annan än den jag är van vid, och att det rumsliga uttrycken spelar roll är tydligt. 
Skillnaderna mellan UB och Malmö är som sagt många, även om frågorna som diskuteras till stor del är detsamma. Att UB inte riktar sig till en speciell studentgrupp, inte har någon direkt undervisning men däremot en bevaranadeplikt är några saker. Vad som likande var bland annat diskussionerna som fördes. Lärandemiljö/ studiemiljö verkar vara centralt på många bibliotek, så också i Malmö och Lund. Hur frågor ska tas emot i informationsdisk och via andra kanaler är andra exempel.
Även om jag kanske inte tar med mig några konkreta tips eller idéer från skuggningen så var det två väldigt roliga och givande dagar. Att ”skugga” är också ett bra sätt att fundera på sin egna arbetssätt och det är också intressant att få diskutera frågor om ”biblioteksservice” med någon utanför den egna organisationen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar