Dag 1
Dagen började med
en snabb briefing om det undervisningstillfälle Jenny och hennes kollega
Jessica skulle ha för studenter på idrottsvetenskap på förmiddagen. Undervisningen hade klar anknytning till en en konkret
uppgift studenterna skulle arbeta med och ett moment som är direkt knutet till utbildningen.
Undervisning
Studenterna skulle börja arbeta med en frågeställning som grund för att göra en
kunskapsöversikt i ämnet idrottsvetenskap. Fokus var på att fundera på ämnesord
kring det ämne man skulle skriva om och skulle resultera i att man började göra
en tankekarta över sitt ämne. Studenterna skulle i förväg titta på en film om
vad en kunskapsöversikt och läraren hade introducerat dem till uppgiften. Upplägget
var väl anpassat för gruppen och studenterna aktiverades redan från början,
fick reflektera över ämnesord, begränsningar och också tid att själva söka och
testa sig fram. Det verkade som att alla
kom igång med sin tankekarta och hade fått med sig många bra tips och en ny
insikt om hur man kan översätta sitt ämne till sökord och bra tips på att
systematisera sin sökning. Detta tillfälle skulle någon vecka senare följas upp
av handledning där både bibliotekarier och ämneslärare skulle delta då
tankekartan skulle tas med.
Jag fick med mig
flera konkreta tips, både på hur jag kan aktivera mina studenter mer, och göra
dem ännu mer delaktiga. Att faktiskt få ner sina sökord i en tankekarta eller
tabell, samt att det ett delmoment i kursen som krävdes inför handledningen,
tycker jag är väldigt positivt. Studenterna kan se det arbete de gjort under
lektionen tydligare och har redan börjat fundera på sitt ämne. Något som
skiljer sig från hur vi arbetar hos oss är att man i Malmö nästan alltid
undervisar två och två. Just att de var två som undervisade tillsammans gjorde
också hela sessionen mer levande och dynamisk.
Undervisningsplanering
Efter lunch fick
jag vara med när Jenny och hennes kollega Helen planerade ett kommande
tillfälle på lärarutbildningen. En utbildning som är stor och spretig, med svårigheter
kring vilka som tidigare fått undervisning och därmed också får den progression
som är tänkt. Återigen framkom fördelar med att vara två som är ansvariga för
samma utbildning. Att kunna utvärdera hur det gått när man faktiskt hållit i
undervisningen tillsammans tidigare, också för att kunna ha någon att diskutera
och bolla idéer med på ett så konkret plan. Så underbart! Visst diskuterar jag
och mina kollegor olika upplägg och utbyter idéer och tips, men det är ändå
skillnad från att faktisk ha haft samma studenter, på samma nivå, tillsammans.
Dag 2
Kompetensutveckling handledning
Dagen startade
med ett kompetensutvecklingstillfälle om handledning. Det är ett
erfarenhetsutbyte mellan undervisande bibliotekarier inom hela MAH, där en
ämnesbibliotekarie tar upp ett specifikt handledningstillfälle (boka bibliotekarie
som vi kallar det hos oss), hur man gått tillväga från fråga till lösning.
Vilka strategier man hade och hur det gick. Väldigt spännande och nyttigt. Det
blev så tydligt hur olika frågor och lösningar kan se ut inom olika ämnen.
Arbetsplatsmöte
Dagen fortsatte
sedan i ett arbetsplatsmöte för hela personalen, där alla involverades i att
diskutera ett förslag gällande organisationen. Vi delades in i smågrupper och
fick titta närmare på förslaget och sedan i helgrupp ge feedback och tankar på
det. Det var ett roligt sätt att arbeta som inkluderade alla. Jag upplevde det
som att det var väldigt högt i tak och att alla fick komma till tals.
Pedagogiskt café
Efter lunch var
det dags för pedagogiskt café där temat var hur man kan arbeta med ämnesord i
undervisningen. Jag delade med mig av ett exempel jag brukar använda mig av,
och sedan jobbade vi i grupper för att i grupp ta fram ett förslag på nytt
upplägg kring ämnesord. Detta presenterade respektive grupp i form av en
poster. Jättekul sätt att arbeta och väldigt givande! Resultatet av workshopen
ska sedan presenteras i deras blogg I huvudet på bibliotekarien. Ett bra sätt för att sprida sina
erfarenheter kring den undervisning bedriver till sina kollegor.
Dagen avslutades
med en festlig invigning av bibliotekets LibGuides.
Viktigaste insikterna jag fått med mig från skuggningen
Att skuggning är väldigt givande! Lärorikt att se hur andra som jobbar med
undervisning i informationskompetens på ett annat lärosäte går tillväga och reflekterar över sitt arbete. Det är också spännande att se hur en annan organisation
fungerar, både likheter och skillnader. Man får nya idéer och
inspiration, samt perspektiv på det man själv gör. Det verkar vara väldigt givande att ha någon att så konkret diskutera undervisningsupplägg med. Att
man är två om samma undervisning - man kan bidra med olika perspektiv och öka dynamiken.
Specifika idéer till min egen verksamhet
Att vara mer kreativ i hur ett möte/utbyte kan utformas – postersession t.ex.. Att på ett kreativt och lekfullt sätt dela med sig av erfarenheter och tillsammans utveckla verksamheten. I undervisningen gillade jag upplägget med att få studenterna att faktiskt skriva ner och systematisera sina sökord i
tankekarta och/eller tabell som studenter får med sig. Det lär jag själv börja med till hösten. Sedan kommer jag nog återigen väcka frågan om att ibland hålla viss undervisning tillsammans med
kollega, det verkar roligt och givande för båda parter.
/Linda Grandsjö, Samhällsvetenskapliga fakultetens bibliotek. Lunds universitet.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar