onsdag 16 april 2014

Skuggning med fokus på undervisning – Orkanenbiblioteket

Min skuggning av Jenny Magnusson på Orkanenbiblioteket vid Malmö Högskola var inriktad på den pedagogiska roll vi båda har som kontaktbibliotekarier. 


Dag 1

Dagen började med en snabb briefing om det undervisningstillfälle Jenny och hennes kollega Jessica skulle ha för studenter på idrottsvetenskap på förmiddagen. Undervisningen hade klar anknytning till en  en konkret uppgift studenterna skulle arbeta med och ett moment som är direkt knutet till utbildningen.


Undervisning

Studenterna skulle börja arbeta med en frågeställning som grund för att göra en kunskapsöversikt i ämnet idrottsvetenskap. Fokus var på att fundera på ämnesord kring det ämne man skulle skriva om och skulle resultera i att man började göra en tankekarta över sitt ämne. Studenterna skulle i förväg titta på en film om vad en kunskapsöversikt och läraren hade introducerat dem till uppgiften. Upplägget var väl anpassat för gruppen och studenterna aktiverades redan från början, fick reflektera över ämnesord, begränsningar och också tid att själva söka och testa sig fram.  Det verkade som att alla kom igång med sin tankekarta och hade fått med sig många bra tips och en ny insikt om hur man kan översätta sitt ämne till sökord och bra tips på att systematisera sin sökning. Detta tillfälle skulle någon vecka senare följas upp av handledning där både bibliotekarier och ämneslärare skulle delta då tankekartan skulle tas med. 

Jag fick med mig flera konkreta tips, både på hur jag kan aktivera mina studenter mer, och göra dem ännu mer delaktiga. Att faktiskt få ner sina sökord i en tankekarta eller tabell, samt att det ett delmoment i kursen som krävdes inför handledningen, tycker jag är väldigt positivt. Studenterna kan se det arbete de gjort under lektionen tydligare och har redan börjat fundera på sitt ämne. Något som skiljer sig från hur vi arbetar hos oss är att man i Malmö nästan alltid undervisar två och två. Just att de var två som undervisade tillsammans gjorde också hela sessionen mer levande och dynamisk.

Undervisningsplanering

Efter lunch fick jag vara med när Jenny och hennes kollega Helen planerade ett kommande tillfälle på lärarutbildningen. En utbildning som är stor och spretig, med svårigheter kring vilka som tidigare fått undervisning och därmed också får den progression som är tänkt. Återigen framkom fördelar med att vara två som är ansvariga för samma utbildning. Att kunna utvärdera hur det gått när man faktiskt hållit i undervisningen tillsammans tidigare, också för att kunna ha någon att diskutera och bolla idéer med på ett så konkret plan. Så underbart! Visst diskuterar jag och mina kollegor olika upplägg och utbyter idéer och tips, men det är ändå skillnad från att faktisk ha haft samma studenter, på samma nivå, tillsammans.

Dag 2

Kompetensutveckling handledning

Dagen startade med ett kompetensutvecklingstillfälle om handledning. Det är ett erfarenhetsutbyte mellan undervisande bibliotekarier inom hela MAH, där en ämnesbibliotekarie tar upp ett specifikt handledningstillfälle (boka bibliotekarie som vi kallar det hos oss), hur man gått tillväga från fråga till lösning. Vilka strategier man hade och hur det gick. Väldigt spännande och nyttigt. Det blev så tydligt hur olika frågor och lösningar kan se ut inom olika ämnen. 

Arbetsplatsmöte 

Dagen fortsatte sedan i ett arbetsplatsmöte för hela personalen, där alla involverades i att diskutera ett förslag gällande organisationen. Vi delades in i smågrupper och fick titta närmare på förslaget och sedan i helgrupp ge feedback och tankar på det. Det var ett roligt sätt att arbeta som inkluderade alla. Jag upplevde det som att det var väldigt högt i tak och att alla fick komma till tals. 

Pedagogiskt café

Efter lunch var det dags för pedagogiskt café där temat var hur man kan arbeta med ämnesord i undervisningen. Jag delade med mig av ett exempel jag brukar använda mig av, och sedan jobbade vi i grupper för att i grupp ta fram ett förslag på nytt upplägg kring ämnesord. Detta presenterade respektive grupp i form av en poster. Jättekul sätt att arbeta och väldigt givande! Resultatet av workshopen ska sedan presenteras i deras blogg I huvudet på bibliotekarien. Ett bra sätt för att sprida sina erfarenheter kring den undervisning bedriver till sina kollegor.
Dagen avslutades med en festlig invigning av bibliotekets LibGuides


Viktigaste insikterna jag fått med mig från skuggningen


Att skuggning är väldigt givande! Lärorikt att se hur andra som jobbar med undervisning i informationskompetens på ett annat lärosäte går tillväga och reflekterar över sitt arbete. Det är också spännande att se hur en annan organisation fungerar, både likheter och skillnader. Man får nya idéer och inspiration, samt perspektiv på det man själv gör. Det verkar vara väldigt givande att ha någon att så konkret diskutera undervisningsupplägg med. Att man är två om samma undervisning - man kan bidra med olika perspektiv och öka dynamiken.


Specifika idéer till min egen verksamhet


Att vara mer kreativ i hur ett möte/utbyte kan utformas – postersession t.ex.. Att på ett kreativt och lekfullt sätt dela med sig av erfarenheter och tillsammans utveckla verksamheten. I undervisningen gillade jag upplägget med att få studenterna att faktiskt skriva ner och systematisera sina sökord i tankekarta och/eller tabell som studenter får med sig. Det lär jag själv börja med till hösten. Sedan kommer jag nog återigen väcka frågan om att ibland hålla viss undervisning tillsammans med kollega, det verkar roligt och givande för båda parter.

/Linda Grandsjö, Samhällsvetenskapliga fakultetens bibliotek. Lunds universitet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar