onsdag 23 april 2014

Katarina skuggar Maria

Förra veckan skuggade jag Maria Björklund på Bibliotek och IKT på medicinska fakulteteten vid Lunds universitet. Maria är teamledare för team Stöd till lärande och undervisning och då jag har en liknande roll inom SLU-biblioteket var jag nyfiken på främst  hur de tänker kring och jobbar med undervisning. På måndagen var jag med Maria på CRC(Clinical Research Centre) i Malmö och då hade vi tid att prata om våra verksamheter och roller. På torsdagen samma vecka var jag sedan med i Lund på Studiecentrum på ett undervisningspass för studenter på läkarprogrammet.

Viktigaste insikterna jag fått med mig från skuggningen
Jag såg flera likheter i våra verksamheter, både organisatoriskt och i hur vi tänker kring undervisningen.

Skuggning är en bra grej! Ett kul och enkelt sätt att få inspiration och reflektera över sitt eget arbete, jag ska försöka fortsätta göra det någon gång per år.

Specifika idéer till min egen verksamhet
Bibliotek och IKT jobbar också med att utveckla filmer och andra digitala lärobjekt och har bland annat ett tema om vetenskapliga artiklar. En av filmerna handlar om varför man ska läsa vetenskapliga artiklar och det är en kort intervju med en professor på fakulteten. Jag gillar idén om att låta användarna berätta. Vi har gjort det i en kommande infofilm om SLU-biblioteket men här kunde vi göra något liknande och be en forskare/lärare prata t.ex. om hur hen använder vetenskapliga artiklar, kanske ökar det studenternas motivation?

Från undervisningstillfället som handlade om upphovsrätt fick jag några idéer till progression i vår egen undervisning om upphovsrätt, att kunna fördjupa genom att t.ex. mer prata om studentens upphovsrätt, när ska man räknas som medförfattare till en artikel mm.

Journal clubs är ett sätt att utbyta idéer och reflektioner och undervisningsgänget på Bibliotek och IKT brukar någon gång per termin samlas och diskutera utifrån en text. Vi har gjort det inom SLUB några gånger men inte i utbildningsstödteamet men det är något vi kan börja med tycker jag.

Katarina Evengård, SLU-biblioteket

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar